Regel direct online uw verhuizing waar en wanneer het u uitkomt. U moet bij uw verhuisaangifte documenten meesturen. Bij huur of koop stuurt u het volledige huurcontract of de koopakte mee, inclusief het gedeelte met uw handtekening en die van de verhuurder of verkoper. Documenten die zijn ondertekend met een paraaf worden niet in behandeling genomen. Een concept van de koopakte wordt niet geaccepteerd. Woont u samen en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Of gaat u samenwonen met uw partner? U kunt in één keer uw verhuizing doorgeven. U logt hiervoor allebei in met uw eigen DigiD. Gaat u bij iemand inwonen? Dan moet u samen met uw verhuisaangifte ook een verklaring van inwoning en een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner bijvoegen. Voor ouders van kinderen geldt dat één van de ouders de verhuizing van het kind kan doorgeven. Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na uw verhuizing door.
Als uw verhuisaangifte is verwerkt, ontvangt u een schriftelijke bevestiging.
Als u vanuit Haarlem naar een andere gemeente binnen Nederland gaat verhuizen, dan geeft u uw verhuizing aan bij de nieuwe gemeente. Uw nieuwe woongemeente zorgt ervoor dat u uit Haarlem wordt uitgeschreven.
Regel uw verhuizing online. Voor een online aangifte heeft u uw DigiD nodig.
Regel online
Stuur bij huur of koop het volledige huurcontract of de koopakte mee. U kunt hier ook direct uw parkeervergunning(en) regelen
Iedereen van 16 jaar of ouder geeft voor zichzelf de verhuizing door. U kunt ook voor iemand anders de verhuizing doorgeven:
- samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners: voor elkaar
- samenwonenden zonder geregistreerd partnerschap of partners die gaan samenwonen op 1 adres: gezamenlijk
- ouder, voogd of verzorger: voor hun kinderen jonger dan 16 jaar. Eén van de ouders kan de verhuizing van de kinderen doorgeven
- kind ouder dan 16 jaar: voor hun inwonende ouders
- curator: voor een persoon die onder curatele is gesteld
- zorginstelling of zaakwaarnemer: voor iemand die in een zorginstelling gaat wonen
- Binnen 5 dagen na uw verhuizing moet u uw nieuwe adres aan de gemeente doorgeven. Als u uw verhuisaangifte later dan 5 dagen na uw verhuizing doet, telt de datum van de aangifte.
- U kunt uw verhuisaangifte doorgeven vanaf 4 weken voor uw verhuizing.
- U ontvangt een schriftelijke bevestiging binnen een week na de ingangsdatum van uw verhuizing. U staat dan ingeschreven op het nieuwe adres.
- Het behandelen van uw aangifte kan langer duren als u uit een andere gemeente naar Haarlem verhuist.
Gaat u bij iemand inwonen? De hoofdbewoner van uw nieuwe adres moet daar toestemming voor geven en een formulier Toestemming inschrijving adres (pdf, 1,87 MB) invullen. Het ingevulde formulier moet u uploaden als u online uw verhuizing doorgeeft. Samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner. U kunt het formulier niet gebruiken om uw verhuizing door te geven.
Als u uw verhuizing online doorgeeft, kunt u tegelijkertijd uw parkeervergunning(en) regelen en een tijdelijke parkeervergunning voor uw nieuwe adres aanvragen.
Zodra wij uw verhuisaangifte hebben verwerkt, geven wij de wijziging door aan andere overheidsinstanties. Op Rijksoverheid.nl kunt u zien welke instanties dit zijn.