Het is aan de schoolbesturen om tot een plan van aanpak te komen.
Tien schoolgebouwen zijn eigendom van en/of in beheer bij de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor het op orde brengen van deze gebouwen. De situatie is in kaart gebracht: de ventilatie in deze panden is getoetst aan de gestelde eisen in het Bouwbesluit. Er wordt nu nader onderzoek gedaan om de vervolgstappen te kunnen bepalen. Hierbij volgen we de voorgestelde maatregelen van de Rijksoverheid:
- Gedragsmaatregelen: beter en op tijd bedienen van de aanwezige voorzieningen, instructie aan personeel, zichtbaar aanbrengen van ventilatieprotocol in de klas, CO2-meter gebruiken zodat docent weet wanneer begonnen moet worden met (extra) ventileren.
- Onderhoudsmaatregelen: filters vervangen, schoonmaakonderhoud, controle werking van het systeem, reparatie van defecten.
- Inregelmaatregelen: goed inregelen van het ventilatiesysteem, eventueel stooklijnen van de verwarming hoger zetten zodat koude- en tochtklachten worden voorkomen.
- Eenvoudige technische maatregelen: aanbrengen extra ventilatieroosters, maximale openingsstand van klepramen vergroten, systeem balanceren.
- Uitgebreide technische maatregelen: verhogen van de capaciteit van het gehele systeem, aanbrengen van een nieuw ventilatiesysteem.