Trouwen

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan moet u dit melden bij de gemeente waar u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Dit wordt melding voorgenomen huwelijk of melding voorgenomen geregistreerd partnerschap genoemd (voorheen ondertrouw). U kunt bij uw melding meteen de datum en locatie voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap reserveren. U regelt dit direct online.

Reserveer online huwelijk of partnerschap U heeft allebei voor het invullen uw eigen DigiD met sms controle nodig

Regel uw melding online U heeft allebei voor het invullen uw eigen DigiD met sms controle nodig

Goed om te weten

  • Vanaf 1 jaar voor uw huwelijk of partnerschapsregistratie tot uiterlijk 2 weken voor die datum kunt u uw huwelijk of partnerschap melden.
  • U doet de melding bij de gemeente waar u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat.
  • Als het huwelijk of het partnerschap niet binnen 1 jaar na deze melding voltrokken is, moet u opnieuw een melding doen.
  • Woont u allebei niet in Nederland? Dan moet u bij de gemeente Den Haag melding doen.

Trouwlocaties en foto's

De gemeente heeft 3 eigen trouwlocaties.

  • Gravenzaal
  • Librije
  • Huwelijkskamer in de publiekshal

De Gravenzaal en Librije bevinden zich in het stadhuis, Grote Markt 2. Ze zijn het hele jaar van maandag tot en met vrijdag beschikbaar. In de maanden mei tot en met september zijn deze locaties ook op zaterdag geopend.

In de huwelijkskamer kunt u gratis trouwen of een partnerschap registreren op dinsdagochtend om 9.15 of om 9.30 uur. De huwelijkskamer bevindt zich op de 2e etage van de publiekshal aan de Zijlvest 39.

Bekijk de foto's van deze trouwlocaties

Een eigen locatie kiezen

Met het keuzepakket kunt u zelf uw trouwlocatie kiezen. De gemeente moet deze locatie wel goedkeuren. U leest meer over het keuzepakket op deze pagina onder Pakketten.

Pakketten

Nulpakket: gratis trouwen

Gratis trouwen of een partnerschap registreren kan op dinsdagochtend om 9.15 of om 9.30 uur. De voltrekking is in de huwelijks- en ondertrouwkamer van de publiekshal aan de Zijlvest 39. De huwelijks- en ondertrouwkamer bevindt zich op de 2e etage. De voltrekking is sober maar stijlvol. Er is geen toespraak en er is alleen plaats voor u en de getuigen. Voor de trouwzaal hoeft u niet te betalen. De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten. Voor deze voltrekkingen geldt een wachtlijst.

Basispakket: trouwen in de Librije

Maandag tot en met woensdag kunt u tegen beperkte kosten trouwen of een partnerschap registreren in de Librije van het stadhuis. Er wordt geen toespraak gehouden. Er is beperkt ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen. De voltrekking duurt maximaal 10 minuten.

All-in pakket

Op diverse locaties is het mogelijk een geheel verzorgd huwelijk of partnerschap te laten voltrekken, ook op zaterdag. De ceremonie is persoonlijk, met ruimte voor eigen inbreng. Afhankelijk van de locatie is er genoeg ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen. De voltrekking duurt maximaal 40 minuten.

Keuzepakket: eigen locatie kiezen

Met het keuzepakket kunt u zelf uw trouwlocatie kiezen. De gemeente moet deze locatie wel goedkeuren. 

Houd u bij het keuzepakket rekening met:

  • De locatie moet in de gemeente Haarlem liggen
  • De locatie voldoet aan eisen van onder andere brandveiligheid, waardigheid, toegankelijkheid en openbaarheid
  • Het kan zijn dat u een vergunning voor de locatie nodig heeft, zoals een evenementenvergunning of een brandveiligheidsvergunning. Deze vergunningen moet u zelf aanvragen
  • Tijdens de ceremonie van het burgerlijk huwelijk mogen er geen (alcoholische) dranken worden geschonken en genuttigd
  • De trouwlocatie brengt de kosten voor de huur van de locatie rechtstreeks bij u in rekening
  • Met de trouwambtenaar bespreekt u hoe de huwelijksplechtigheid eruit ziet.

Wacht niet te lang met het indienen van uw verzoek voor de trouwlocatie van uw keuze. Het regelen van een eigen locatie kan veel tijd kosten. Als u vergunningen nodig heeft, vraagt het nog meer tijd. Informeer naar de afhandelingstermijn van de vergunningen. Zo kunt u ruim van tevoren alles regelen.

Verzoek locatie eigen keuze indienen

U levert uw verzoek om een eigen trouwlocatie samen met kopieën van uw legitimatiebewijzen in bij het huwelijksloket. Of u uploadt met de online huwelijksplanner het formulier, als onderdeel van uw reservering. De gemeente laat u en de locatie zo snel mogelijk weten of de locatie is goedgekeurd.

Verzoek keuzelocatie (pdf)

Voorkom onnodige kosten

Maak de reservering van uw gekozen locatie pas definitief nadat de gemeente toestemming heeft gegeven. Anders moet u misschien de cateraar of de bestelde uitnodigingen afzeggen. 

Met minimuminkomen gratis trouwen in stadhuis

Heeft u een inkomen op of onder het minimumniveau en wilt u graag trouwen in de Librije of Gravenzaal van het stadhuis? In deze zalen kunt u op dinsdag (niet op feestdagen) tijdens kantooruren kosteloos trouwen of uw partnerschap laten registreren.

  • u allebei een eigen HaarlemPas heeft
  • een van beiden minimaal 6 maanden Haarlem staat ingeschreven.

Kosten

Pakket Locatie Kosten Zaterdag
Nulpakket* Huwelijkskamer € 0 n.v.t
Basispakket** Librije € 288 n.v.t
All-in pakket Gravenzaal € 823 € 1.049
All-in pakket Librije € 569 € 823


* Het Nulpakket is alleen mogelijk op dinsdag om 9.15 of 9.30 uur.
** Het Basispakket is alleen mogelijk maandag tot en met woensdag.

Keuzepakket

De zelfgekozen locatie is goedgekeurd door de gemeente. De kosten bedragen maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur € 627. Buiten deze tijden en op zaterdag betaalt u € 696.

Overige kosten

Gemeentegetuige € 23,50, per getuige
Trouw-/partnerboekje met leren omslag of duplicaat € 37,90
Ook zijn er kosten verbonden aan de stukken die u moet inleveren.

Aan bovenstaande prijzen kunnen geen rechten worden ontleend. De prijzen zijn vermeld onder voorbehoud van (type-)fouten en prijswijzigingen. (Tarieven 2017)

Uw huwelijk of partnerschap melden in de publiekshal

Dit kan van maandag tot en met vrijdag vanaf 11.00 uur alleen op afspraak. Via het telefoonnummer 14 023 maakt u een afspraak. Tot 11.00 uur kunt u zonder afspraak terecht in de publiekshal. Houdt dan wel rekening met wachttijden.
Een medewerker van het huwelijksloket bespreekt met u de voorwaarden en welke documenten u mee moet nemen naar de afspraak. Wij hebben in ieder geval de volgende gegevens en documenten nodig:

  • Geldig legitimatiebewijs van u en uw partner (paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning). Een rijbewijs voldoet niet.
  • Formulieren melding huwelijk of geregistreerd partnerschap.
  • Een overzicht van uw huwelijksgetuigen. Van alle getuigen vermeldt u de namen, hun geboortegegevens en adres. U heeft ook een kopie van hun paspoort of identiteitskaart nodig. Lees meer onder het kopje Getuigen uiterlijk 4  weken van tevoren doorgeven.

Bij de reservering betaalt u meteen de kosten van de trouwlocatie. 

Formulieren melding voorgenomen huwelijk

U gebruikt het formulier Melding voorgenomen huwelijk en geregistreerd partnerschap als u en uw aanstaande de Nederlandse nationaliteit of een andere EU-nationaliteit bezitten of als u beiden vreemdeling bent en een verblijfsvergunning heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd. U vult dit formulier allebei in. In het formulier kunt u meteen uw huwelijksgetuigen opgeven. 

Melding formulier voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap (pdf)

Hebben u en uw aanstaande niet de Nederlandse nationaliteit, een andere EU-nationaliteit of geen verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd? Dan kunt u langskomen in de publiekshal. Dit kan op afspraak of op vrije inloop van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Via het telefoonnummer 14 023 maakt u een afspraak.

Getuigen uiterlijk 4 weken van tevoren doorgeven

Tot uiterlijk 4 weken voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u uw getuigen opgeven. Van alle getuigen is een kopie van hun paspoort of identiteitskaart nodig.

U kunt minimaal 2 en maximaal 4 getuigen kiezen. De gemeente kan ook de getuigen voor u verzorgen, hieraan zijn kosten verbonden.

U kunt uw getuigen online doorgeven als u en partner allebei een DigiD inlog hebben met een extra controle via sms.

Regel online uw getuigen

U kunt uw getuigenopgave ook inleveren in de publiekshal

Getuigenopgave (pdf)

Benodigde buitenlandse documenten op tijd aanvragen

Bent u in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heeft u in het buitenland gewoond? Dan heeft u soms documenten uit dat land nodig. Deze documenten moeten soms voorzien worden van een legalisatie. De medewerkers van het huwelijksloket kunnen u informeren welke documenten u nodig heeft.

Legalisatie documenten op Rijksoverheid.nl