Met 10.000 nieuwe woningen in de stad wordt het drukker in Haarlem.
Een grote uitdaging is de toename van het verkeer…
…hoe gaan al deze mensen zich verplaatsen?
De gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland willen ervoor zorgen dat het stationsgebied een goed functionerend bus- en treinstation blijft.
En natuurlijk een fijne plek en visitekaartje voor de stad.
Daarom hebben de gemeente en de provincie een toekomstvisie gemaakt voor het stationsgebied.
Deze vormt het kompas voor de stapsgewijze ontwikkeling tot 2040.
Onze missie: het stationsgebied wordt een gebied waar de Haarlemmer trots op is.
Uit onderzoek blijkt dat er behoefte is aan meer fietsenstallingen is, dat het busverkeer verder zal groeien…
...en dat ook het aantal auto’s op de N200 verder toeneemt.
Om het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te houden en onze historische en compacte binnenstad leefbaar…
...moeten er keuzes worden gemaakt.
Het hart van de visie wordt gevormd door vijf ambities waar de toekomstige ontwikkelingen aan moeten voldoen.
Om de binnenstad te ontlasten kiest Haarlem voor het ontwikkelen van nieuwe busroutes en bushubs op andere plekken in de stad.
Onder andere langs de Schipholweg wordt een nieuw knooppunt voor openbaar vervoer ontwikkeld…
...Haarlem Nieuw-Zuid.
Het busplein bij station Haarlem hoeft daardoor niet groter te worden.
De voetganger en de fietser krijgen in de stationsomgeving voorrang.
De wandel- en fietsroutes naar het station en het centrum worden veiliger en er komen meer overdekte fietsenstallingen bij het station.
Deze worden goed bereikbaar vanaf zowel de Jansweg als het Kennemerplein.
In de visie wordt rekening gehouden met de komst van een tram of lightrail die vanaf station
Haarlem naar Schiphol en Amsterdam rijdt.
Daarvoor is een samenwerking opgestart met de provincie en gemeentes in de regio.
De N200 aan de noordzijde van het station is een doorgaande en drukke weg, dwars door het stationsgebied en de binnenstad.
Er wordt gezocht naar manieren om de oversteek voor fietsers uit Haarlem Noord makkelijker, veiliger en sneller te maken.
Bijvoorbeeld door een fietstunnel onder het Kennemerplein of het verminderen van het autoverkeer op de N200.
Een mix van wonen, werken en culturele voorzieningen maakt van het Haarlemse stationsgebied een levendige plek voor iedereen.
Het stationsgebied moet een hoogwaardige stadsentree worden.
Een plek die voortbouwt op de kwaliteiten van de gewaardeerde Haarlemse binnenstad.
Met een openbare ruimte van aangename straten, bescheiden pleinen en markante parken. Dat betekent dat de afmeting van nieuwbouw rondom het station moet passen bij de historische gebouwen in de omgeving.
Nieuwbouw kenmerkt zich door de menselijke maat, afgewisseld door bijzondere hoge laagbouw.
De herontwikkeling van het Beresteyncomplex uit de jaren ‘70 van de vorige eeuw aan het stationsplein is nadrukkelijk de inzet.
De verouderde kantoren, sporthal en parkeergarage kunnen geheel of gedeeltelijk…
...vervangen worden door bebouwing die beter past bij de genoemde kwaliteiten van de binnenstad.
Het stationsplein wordt ruimtelijk gescheiden in een stadsplein met een verblijfsfunctie en
een deel voor een busvoorziening.
Dit kan een gebouwd busstation zijn of een comfortabele busstation met een overkapping in de buitenruimte.
De exacte positie ligt nog niet vast.
Er zijn drie varianten geschetst: Goed huwelijk, Goede buren en Goede vrienden.
Deze varianten tonen verschillende posities voor het busstation…
...en geven op verschillende manier invulling aan een samenwerking tussen de betrokken publieke en private partijen in het gebied.
Het monumentale stationsgebouw blijft te allen tijde een blikvanger.
De visie kwam tot stand in samenwerking met diverse experts, stakeholders, de klankbordgroep en vele geïnteresseerde Haarlemmers.
De visie laat verschillende mogelijkheden voor de toekomstige ontwikkelingen zien…
...en na vaststellen van de visie moeten keuzes gemaakt worden.
Nu geven gemeente en provincie samen handen en voeten aan de transformatie van het stationsgebied…
...door deze visie voor te leggen voor inspraak door belanghebbenden in de stad.
Daarna wordt de visie aangeboden voor besluitvorming aan de gemeenteraad van Haarlem. Zo krijgt de visie ook formeel status en kunnen we concrete stappen maken richting uitvoering.
Eerst wordt toegewerkt naar de keuze van een voorkeursvariant.
Zo werken we stapsgewijs aan de transformatie van het stationsgebied naar een hoogwaardig openbaar vervoer knooppunt…
...en een prachtig visitekaartje voor Haarlem.
Dit doen we samen met de betrokken partijen en de inwoners van Haarlem.
Wilt u meer weten over de visie?
Lees dan de concept visie in het pdf document.
Wilt u ons laten weten wat u vindt van de visie?
Vul dan het zienswijze formulier in op de website.
Dat kan tot 7 december van dit jaar.
Daarna worden de opmerkingen verwerkt en de visie definitief gemaakt.
Met uw inbreng hopen we in april volgend jaar de definitieve visie vast te kunnen stellen.