Met ingang van 1 januari 2022 bent u verplicht een registratienummer aan te vragen. Het registratienummer dat u na aanmelding ontvangt moet worden vermeld in elke (digitale) verhuuradvertentie. Met het registratienummer kan de gemeente zien welke woningen voor toeristische verhuur worden aangeboden. De registratieplicht geldt zowel voor particuliere vakantieverhuur als voor Bed & Breakfast. Let op: in de loop van 2022 komt er ook een meldplicht voor elke boeking die u aanneemt. De basis voor deze nieuwe regels is de wijziging Huisvestingswet met betrekking tot de wet toeristische verhuur van woonruimte.
Wie kan het registratienummer aanvragen?
U kunt het registratienummer aanvragen voor uw eigen woning of voor de woning van bijvoorbeeld een familielid. Als u de verhuur of administratie hebt uitbesteed aan een bedrijf, dan kan dit bedrijf het nummer namens u aanvragen.
Als iemand anders dan de eigenaar de aanvraag doet, dan kan dit alleen met schriftelijke toestemming van de (rechtmatige) eigenaar. U moet deze toestemming in uw administratie bewaren en kunnen tonen als hierom wordt gevraagd. De persoon die namens u een registratienummer aanvraagt gebruikt de eigen DigiD en vermeldt in de aanvraag ook uw gegevens.
Het registratienummer wordt direct na aanvraag per e-mail zowel aan de eigenaar als aan de gemachtigde aanvragende partij toegestuurd. Er zijn geen kosten aan verbonden. Op termijn kunnen ondernemers ook eHerkennning gebruiken voor hun aanvraag.
U kunt een registratienummer aanvragen via de blauwe button bovenaan deze pagina.