Hitte in Haarlem: we koelen de bruggen

  • 6 augustus 2020

Het is warm! Ook de bruggen hebben daar last van. Daarom koelen we de bruggen met water uit het Spaarne. Zo kunnen ze zo lang mogelijk in gebruik blijven.

Waarom hebben bruggen last van de warmte? 

Bij warm weer zet het staal van de bruggen uit. Als het te veel uitzet, kan de brug niet meer goed open en dicht en kan hij klem komen te zitten. Hij raakt dan beschadigd. In Haarlem zijn er 11 ‘beweegbare’ bruggen waar dit speelt. Dat zijn voor een deel kleine bruggen op bijvoorbeeld een fietspad. Maar er zitten ook grote bruggen bij zoals de Waarderbrug, de Prinsenbrug en de Buitenrustbrug.

Wat doet de gemeente om de bruggen in gebruik te houden? 

Als de temperatuur boven de 25 graden komt, worden de bruggen gekoeld. Dat gebeurt met water uit het Spaarne. De Waarderbrug en Catherijnebrug hebben hier een speciaal pompsysteem voor. Over de Schouwbroekerbrug rijdt een watertank die eens in de zoveel tijd een grote plas water lost.

De gemeente werkt hiervoor samen met Strukton Worksphere. De medewerkers van dit bedrijf houden in de gaten wanneer het koelen nodig is. Ze kijken daarvoor niet alleen naar de temperatuur overdag, maar ook naar bijvoorbeeld de zonkracht en de nachttemperatuur. De medewerkers koelen de brug van ’s ochtends tot ’s avonds, afhankelijk van de temperatuur. Meestal gebeurt het koelen tot 20.00 uur, maar op hele warme dagen kan het ook tot 22.00 uur. 

Met koelen zorgen de gemeente en Strukton Worksphere dat de brug zo lang mogelijk in gebruik kan blijven. Als de temperatuur te veel stijgt, helpt koelen helaas niet genoeg. Dan kiest de gemeente om de brug in een geopende of juist gesloten stand te zetten. Zo voorkomen we dat de brug beschadigd raakt. 

Kan de gemeente de bruggen niet inkorten, zodat het uitzetten minder snel voor problemen zorgt? 

Dat is niet altijd mogelijk. In 2017 is de voeg bij de Catharijnebrug wel iets ruimer gemaakt. Hierdoor loopt de brug minder snel aan en is deze pas vanaf rond de 30 graden gestremd. Dat was eerder al bij 25 graden zo. Je kunt het alleen niet oneindig blijven doen, want dan wordt de gleuf tussen het brugdek en de weg te breed. Dat wordt gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. 

Kan de gemeente de bruggen niet standaard dichtlaten bij warm weer? 

De bruggen zijn niet alleen belangrijk voor het wegverkeer, maar ook voor de scheepvaart. Het Spaarne is een belangrijke vaarroute, waar ook veel beroepsvaart gebruik van maakt. Bovendien is Haarlem onderdeel van de staande mastroute, een vaarroute voor grote schepen. Ieder jaar varen er zo’n 8.300 plezier- en beroepsvaartuigen door Haarlem. De bruggen gaan daarvoor zo’n 55.000 keer open en dicht. Als de brug bij warm weer dicht laat, is dat fijn voor het wegverkeer, maar heeft de scheepvaart een groot probleem. Schepen moeten dan soms een dag omvaren. Het doel is dus altijd om de bruggen zo lang mogelijk in werking te houden, zodat de stad bereikbaar blijft voor zowel wegverkeer als scheepvaart. We werken hard om Haarlem bereikbaar te houden. 

Foto: Jurriaan Hoefsmit