Identiteitskaart

Voor een identiteitskaart moet u 2 keer persoonlijk naar de publiekshal van de gemeente komen: eenmaal voor de aanvraag en eenmaal voor het ophalen. Voor de aanvraag kunt u direct online een afspraak maken. Als u geen afspraak maakt, houdt u dan rekening met wachttijden in de publiekshal. U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag zonder afspraak ophalen. Een identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Vanaf 6 maart 2017 werkt de gemeente op afspraak van maandag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 16.00 uur en op donderdag tussen 11.00 en 20.00 uur. Tussen 9.00 en 11.00 uur kunt u zonder afspraak terecht in de publiekshal.

Afspraak maken Als u een afspraak maakt hoeft u niet te wachten

Meenemen

  • Een recente kleurenpasfoto. Aan de foto worden strenge eisen gesteld. Ga daarom naar een erkende fotograaf
  • Alle Nederlandse reisdocumenten die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Alleen als u geen oud reisdocument in uw bezit heeft, kunt u zich legitimeren met uw rijbewijs.
  • Identiteitskaart voor kind jonger dan 12 jaar: ingevuld formulier toestemmingsverklaring en legitimatiebewijs van beide ouders. Als de ouders meekomen, kunnen zij de toestemmingsverklaring ook aan de balie invullen. De ouders moeten dan wel hun geldig legitimatiebewijs meenemen. Het kind neemt ook alle Nederlandse reisdocumenten mee die op zijn of haar naam staan, ook als deze niet meer geldig zijn.

Toestemmingsverklaring (pdf)

Kosten en geldigheid

U betaalt meteen bij de aanvraag, niet bij het ophalen. U kunt in de publiekshal contant of met pin betalen.

Tarieven identiteitskaart

  • € 50,66 voor personen van 18 jaar en ouder
  • € 28,63 voor personen tot en met 17 jaar oud
  • € 47,55 toeslag voor spoedaanvraag, naast het gewone tarief.

De geldigheidsduur van de identiteitskaart is

  • 10 jaar voor personen die 18 jaar en ouder zijn
  • 5 jaar voor personen tot en met 17 jaar

Gratis ID-kaart voor HaarlemPashouders

Vanaf 1 mei 2016 kunnen houders vanaf 14 jaar met een geldige HaarlemPas een gratis ID-kaart aanvragen. Voor de aanvraag kunt u direct online een afspraak maken. Als u geen afspraak maakt, houdt u dan rekening met wachttijden in de publiekshal.

Afspraak maken

U maakt een afspraak voor het aanvragen van een ID-kaart via www.haarlem.nl/nederlandse-identiteitskaart/

Wanneer komt u in aanmerking voor een gratis ID-kaart?

  • U heeft een geldige HaarlemPas
  • U heeft de Nederlandse identiteit
  • U bent 14 jaar of ouder
  • U heeft geen paspoort en geen ID-kaart of deze documenten verlopen binnen 3 maanden.

Het maken van een pasfoto is voor eigen rekening.

ID-kaart vóór 1 mei 2016 aangeschaft?

Heeft u een geldige HaarlemPas en heeft u de kaart tussen 1 januari en 1 mei 2016 aangeschaft? Dan ontvangt u het betaalde bedrag uiterlijk 17 juni automatisch op uw rekening terug.

Identiteitskaart voor kind

Kinderen van 11 jaar en jonger kunnen, als zij de Nederlandse nationaliteit hebben, een eigen identiteitskaart aanvragen. Het kind moet bij de aanvraag meenemen:

  • een toestemmingsverklaring en een geldig legitimatiebewijs van beide ouders. Als de handtekening op de toestemmingsverklaring niet gelijk is aan de handtekening op het legitimatiebewijs dat u laat zien, kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen
  • een pasfoto gemaakt door een erkende fotograaf.
  • alle Nederlandse reisdocumenten die op naam van het kind staan, ook als deze niet meer geldig zijn.

Als de ouders allebei meekomen naar de publiekshal, hoeven zij geen verklaring mee te nemen. Wel moeten de ouders ieder een geldig legitimatiebewijs meenemen.

Bij de aanvraag en bij het ophalen moet het kind zelf aanwezig zijn.

Toestemmingsverklaring (pdf)

Verlies en diefstal

In een aantal gemeenten loopt een proef. In deze gemeenten hoeft u niet eerst naar de politie om aangifte te doen van verlies of diefstal van uw identiteitskaart. De gemeente Haarlem doet mee aan deze proef. Uw verloren of gestolen identiteitskaart meldt u bij de gemeente. In de publiekshal vult u een formulier in, waarin u uitlegt hoe u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt. U kunt meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Verlies of diefstal in het buitenland

Bij verlies of diefstal in het buitenland kunt u aangifte doen bij de politie ter plaatse. U heeft het buitenlands aangiftebewijs niet nodig voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Uw reisverzekering kan wel om dit aangiftebewijs vragen.

Fraude

Soms wordt een identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken de identiteitskaart dan om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude of misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. De politie wordt ingeschakeld als er een vermoeden van fraude of misbruik is.

Spoedaanvraag

Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Dan kunt u deze op werkdagen met spoed aanvragen. Als de aanvraag vóór 12.00 uur binnen is, kunt u uw identiteitskaart meestal de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag van € 47,55.

Is de spoedprocedure niet snel genoeg voor u? Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.

Nooddocument (Rijksoverheid.nl)