Inschrijving buitenlandse echtscheiding

Als u in het buitenland bent gescheiden, moet u uw echtscheiding in uw Nederlandse woonplaats registreren. Dit doet u persoonlijk in de publiekshal. De gemeente werkt vanaf 11.00 uur alleen op afspraak. U maakt een afspraak via het telefoonnummer 14 023. Tot 11.00 uur kunt u zonder afspraak terecht in de publiekshal. Houdt rekening met wachttijden als u tussen 9.00 en 11.00 uur naar de publiekshal komt. Een medewerker van het huwelijksloket bespreekt met u de voorwaarden en welke documenten u mee moet nemen naar de afspraak.

Meenemen

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning)
  • De originele echtscheidingsdocumenten. Uit deze documenten moet blijken dat de uitspraak van de rechter onherroepelijk is en dat er geen beroep meer mogelijk is. Deze documenten moeten soms voorzien worden van een legalisatie
  • Documenten uit de meeste landen moeten in het land zelf worden gelegaliseerd
  • Een vertaling van de tekst, als het vonnis niet in het Nederlands, Duits, Engels of Frans is. Teksten in een andere taal moeten vertaald zijn door een beëdigd tolk of vertaler. Eventueel kan de gemeente alsnog om een Nederlandse vertaling vragen
  • Verstotingen (hierbij verbreekt de man het huwelijk) uit bijvoorbeeld Marokko moeten altijd van een beëdigde Nederlandse vertaling worden voorzien.

Afhankelijk van het land waar u bent gescheiden, moet u meer documenten tonen. Tijdens uw afspraak met de medewerker van het huwelijksloket ontvangt u een overzicht van de documenten die nog nodig zijn.

Als alle stukken in orde zijn en de echtscheiding geldig is volgens de Nederlandse wet, wordt uw echtscheiding geregistreerd. U krijgt daarvan een schriftelijke bevestiging.

Legalisatie documenten op Rijksoverheid.nl