Afgelopen voorjaar was de inspraakperiode op het voorlopig ontwerp. Er zijn geen zienswijzen ingediend waarna in oktober het Definitief Ontwerp is vastgesteld door het College van B&W. Daarmee is inspraak nu niet meer mogelijk. In december wordt het Definitief Ontwerp besproken in de Commissie Beheer.
Bekijk het DO (onder Actieve Informatieplicht bij punt 1.2)
Toelichting op het DO
- Er wordt groot onderhoud aan de verkeerslichten uitgevoerd en wachttijdvoorspellers en rateltikkers voor voetgangers worden toegevoegd
- De linker rechtsaf strook van de Schipholweg richting de Europaweg wordt vervangen door een recht doorgaande busstrook. Hiermee wordt tevens de toegang tot de Europaweg versmald tot één rijbaan.
- De westelijke oversteek voor fietsers en voetgangers wordt verwijderd. Deze wordt relatief weinig gebruikt.
- In de versteende midden eilanden worden de tegels verwijderd en vervangen door bloeiende planten. Ook worden er vier extra bomen geplant.
- De fietsenstalling wordt heringericht.
Wat wordt met dit ontwerp bereikt?
- De verkeerslichten kunnen weer jaren mee.
- De verkeersveiligheid verbetert.
- De doorstroming van het Openbaar Vervoer(OV) verbetert.
- Verhardingen worden verwijderd en groen wordt toegevoegd.
- Er komt meer fietsparkeermogelijkheid.
- Een goede aansluiting op de visie van de Europaweg en de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR).
- Het positieve effect voor de doorstroming van het openbaar vervoer betekent een negatief effect voor de fietsers en voetgangers die gebruikmaken van de westelijke oversteek en die niet richting de Buitenrustbruggen/Centrum gaan. In de visie voor de Europaweg wordt het fietspad tussen de Toekanweg en de Boerhaavelaan doorgetrokken. Hiermee wordt het reistijdverlies grotendeels gecompenseerd.
- De plek waar de aanpassingen plaatsvinden is ook de gewenste locatie voor het busstation Europaweg / Schipholweg. Over de exacte locatie van het busstation moet nog een besluit worden genomen.