Briefadres aanvragen

Heeft u tijdelijk geen vast woonadres? Dan bent u verplicht een briefadres aan te vragen. Het adres dat u opgeeft, moet bekend zijn in de Basisregistratie personen. U kunt niet worden ingeschreven op een postbusnummer of leeg adres. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat uw post u bereikt. U blijft zo bereikbaar voor officiĆ«le instanties. Om een paspoort, rijbewijs of uitkering aan te kunnen vragen, moet u ingeschreven staan. Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden bekijkt de gemeente opnieuw of u nog in aanmerking komt voor een briefadres. U vraagt een briefadres persoonlijk aan in de publiekshal. Kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen? U kunt dan terecht bij de Brede Centrale Toegang (BCT). Lees hierover meer onder het kopje 'BCT: hulp bij de aanvraag'.

Onder het kopje Meenemen naar de publiekshal vindt u het aanvraagformulier Briefadres. Vul dit in voordat u naar uw afspraak komt.

Afspraak maken

Voorwaarden

U kunt in aanmerking komen voor een briefadres als u:

  • dakloos of thuisloos bent
  • in een instelling verblijft
  • in een vaartuig of voertuig woont
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft.

Onderzoek door gemeente

De gemeente onderzoekt of u echt geen woonadres hebt. U moet daarom op het aanvraagformulier aangeven waarom u een briefadres aanvraagt. Soms moet u aanvullende informatie geven. Als u aan alle voorwaarden voldoet, wordt u ingeschreven op het briefadres. Na 6 maanden bekijkt de gemeente opnieuw of u nog in aanmerking komt voor een briefadres.

Wanneer kunt u een briefadres aanvragen? (Rijksoverheid.nl)

Meenemen naar de publiekshal

U vraagt een briefadres persoonlijk aan in de publiekshal, samen met de hoofdbewoner.

U neemt mee:

  • het vooraf ingevulde formulier Aanvragen briefadres
  • schriftelijke toestemming met handtekening van de hoofdbewoner als deze niet meekomt
  • uw geldige identiteitsbewijs en een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de hoofdbewoner 

Geen briefadres bij verblijf buitenland

Vertrekt u voor minstens 8 maanden naar het buitenland? Dan kunt u geen briefadres krijgen. U moet zich dan laten uitschrijven bij de gemeente.

Verhuizing naar het buitenland

BCT: hulp bij de aanvraag

Kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen? Ga dan naar de Brede Centrale Toegang (BCT) aan de Wilhelminastraat 10 voor een briefadres. Het BCT-loket is op werkdagen open van 9.00 tot 12.00 uur. Lees voor meer informatie de pagina opvang dak- en thuislozen en de website van BCT.