Begeleiding bij zelfstandigheid

Heeft u ondersteuning nodig bij zelfstandig wonen en het deelnemen aan activiteiten, zoals werk en vrije tijdsbesteding? U kunt in aanmerking komen voor begeleiding. Om uw probleem te bespreken met een medewerker van de afdeling Wmo kunt u een Wmo melding doen of bellen met de afdeling via 023 511 4368. Heeft u spoedeisende hulp nodig geeft u dit dan duidelijk aan. Heeft u eerder begeleiding aangevraagd? Dan vult u samen met uw begeleider het formulier 'Melding Begeleiding' in.

Wmo melding doorgeven U vraagt voor het eerst begeleiding aan. Een medewerker neemt contact met u op.

Wmo melding doorgeven U vult samen met uw begeleider het formulier 'Melding Begeleiding' in als u eerder begeleiding heeft aangevraagd.

Voorwaarden

U heeft moeite om goed voor uzelf te zorgen, mee te doen aan activiteiten in uw vrije tijd of u vindt het moeilijk uw werk zelfstandig uit te voeren.

Om in aanmerking te komen voor begeleiding moet u in ieder geval in Haarlem wonen en volwassen zijn.

U moet ook aan (een of meer van) de volgende voorwaarde voldoen. U heeft:

  • psychiatrische problemen
  • een verstandelijke beperking
  • een lichamelijke of zintuiglijke beperking
  • een chronische ziekte
  • last van beperkingen omdat u ouder wordt.

Eerst ondersteuning of hulp zoeken in uw eigen omgeving

In Haarlem zijn verschillende organisaties die voor u ondersteuning in uw eigen buurt kunnen regelen, zoals BUUV of de Stichting MEE. U kunt terecht bij BUUV voor allerlei soorten hulp die buurtbewoners elkaar geven. Of bij de welzijnsorganisaties DOCK of Haarlem Effect. U kunt ook bij het Sociaal Wijkteam informeren of een van de vrijwilligersorganisaties in Haarlem u kan ondersteunen. Misschien bieden maaltijdvoorzieningen of een boodschappendienst al voldoende hulp. Als deze vormen van ondersteuning niet voldoende zijn, kunt u bij de gemeente een Wmo-melding doen. De gemeente gaat samen met u op zoek naar de ondersteuning die bij u past. Wij kijken naar wat u nog zelf kan en hoe eventuele huisgenoten of uw sociaal netwerk kunnen meehelpen. Als het nodig is, is er professionele specialistische ondersteuning. Dit heet een maatwerkvoorziening. Een persoonlijk begeleider helpt u dan om zelfstandig te (blijven) wonen en deel te nemen aan activiteiten.

Sociaalwijkteamhaarlem

BUUV - De buurtmarktplaats voor en door bewoners

Individueel of in een groep

Bij Individuele begeleiding biedt een begeleider persoonlijke ondersteuning. Dit gebeurt meestal bij u thuis. Ook groepsbegeleiding is mogelijk. Dit wordt vaak dagbesteding genoemd.

Bij individuele begeleiding kunt u hulp krijgen bij bijvoorbeeld:

  • post, rekeningen, verzekering en contact met zorgaanbieders
  • het (leren) werken met huishoudelijke apparaten
  • het huishouden of leren hoe u het huishouden doet
  • het indelen van uw dag en het meedoen aan activiteiten
  • contact zoeken met mensen in uw omgeving
  • omgaan met andere mensen
  • communiceren met anderen
  • het verminderen van gedragsproblemen.

U kunt ook hulp krijgen bij uw persoonlijke verzorging, als u een psychiatrische aandoening, een verstandelijke of een zintuiglijke beperking heeft. In andere situaties valt hulp bij de persoonlijke verzorging onder wijkverpleging.

Eigen bijdrage

Vanaf 1 januari 2019 geldt een vaste eigen bijdrage voor WMO-voorzieningen. Deze bijdrage is inkomensonafhankelijk en vastgesteld op €17,50 per 4 weken. Dit heet het abonnementstarief. Meerpersoonshuishoudens die niet AOW-gerechtigd zijn betalen helemaal geen eigen bijdrage. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage.

Regeltool CAK

Tegemoetkoming kosten bij chronische ziekte en handicap

Begeleiding aanvragen

Ik vraag voor het eerst begeleiding aan

Vraagt u voor het eerst begeleiding aan? Vul dan het online formulier in of bel naar de afdeling Wmo via het telefoonnummer 023 511 4368. U krijgt dan een uitleg over wat u moet doen.

Ik heb eerder begeleiding aangevraagd

U vult samen met uw begeleider het formulier 'Melding Begeleiding Ambulant of Dagbesteding' in. Uw begeleider verstuurt het formulier via zorgmail. Is het versturen via zorgmail niet mogelijk, dan kan uw begeleider contact opnemen met de afdeling Wmo via het telefoonnummer 023 511 4368.

Onder het kopje Afhandeling van uw melding staat wat er gebeurt na het indienen van de melding.

Afhandeling van uw melding

Nadat uw melding is ontvangen, neemt een medewerker van de afdeling Wmo telefonisch contact met u op. In dit gesprek bespreekt u uw vraag. De medewerker geeft u advies over mogelijke oplossingen. Als een telefonisch advies niet voldoet, wordt er een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. Hiervan wordt een verslag gemaakt dat u na akkoord ondertekent. Hierna is de aanvraag voor begeleiding definitief.

Leest u van tevoren de folder ‘Meedoen en zelfstandig blijven’ door om u zo goed mogelijk voor te bereiden op het gesprek met de medewerker van de afdeling Wmo. Het is raadzaam om u in het gesprek bij te laten staan door iemand uit uw omgeving. Heeft u niemand in uw omgeving dan kunt u ook een cliëntondersteuner vragen u te helpen. Vraag het Sociaal Wijkteam om hulp of kijk op de sociale kaart www.socialekaarthaarlem.nl. Cliëntondersteuning is gratis. 

Folder Meedoen en zelfstandig blijven (pdf)

Maatwerk in natura of een Persoonsgebonden budget

In natura

Bij een voorziening in natura laat u de gemeente de begeleiding voor u regelen. De gemeente heeft met verschillende zorgaanbieders contracten afgesloten. In overleg met u levert een van deze zorgaanbieders uw begeleiding.

Aanbieders Begeleiding in Haarlem (pdf)

Persoonsgebonden budget (PGB)

Een persoonsgebonden budget (PGB) is een geldbedrag dat u kunt besteden aan de ondersteuning die u nodig heeft. Met een PGB bent u vrij in de keuze van hulpverlener of leverancier. U krijgt de beschikking over een bedrag dat de gemeente heeft overgemaakt aan de SVB. Declaraties door aanbieders kunt u vervolgens opsturen naar de SVB, waarna de SVB uw aanbieder betaalt. Dit wordt ook wel uw trekkingsrecht genoemd.

Een PGB krijgt u alleen voor individuele maatwerkvoorzieningen, zoals een scootmobiel, huishoudelijke ondersteuning of een traplift. U kunt geen PGB aanvragen voor collectieve voorzieningen zoals de OV-taxi.

Verantwoording van PGB

De gemeente stelt voorwaarden. Krijgt u beschikking over een budget om huishoudelijke ondersteuning in te kopen, dan moet u aan kunnen tonen dat u die ondersteuning ook daadwerkelijk heeft ingekocht. Dit kan met salarisstroken of facturen van de aanbieder. U moet dus een goede administratie bijhouden. Ook controleert de SVB of declaraties volgens de beschikking zijn.

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) kan u gratis helpen met het opstellen van een contract en met de bijbehorende administratie. Als u de uitgaven niet (geheel) kunt verantwoorden, kan de gemeente besluiten dat u uw PGB geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen.

Meer informatie vindt u in de folder Persoonsgebonden budget (pgb) (pdf).

Meer over het PGB bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB)

Verplicht PGB-plan bij Begeleiding

Als u kiest voor een persoonsgebondenbudget, dan bent u verplicht het pgb-plan in te vullen. Zorg dat het Pgb-plan is ingevuld voordat dat u een gesprek heeft met uw casemanager. Zo kan het plan bij het gesprek betrokken worden.

PGB plan bij Begeleiding (pdf)

Wijzigingen in uw situatie

Zijn er wijzigingen in uw situatie? Geef deze dan zo snel mogelijk door, bijvoorbeeld:

  • U gaat verhuizen
  • U krijgt een partner en gaat samenwonen
  • U kiest voor een andere zorgaanbieder
  • U kiest voor een PGB in plaats van zorg in natura, of andersom
  • U heeft een nieuw banknummer
  • U wilt de hulp stopzetten.

U kunt dit schriftelijk doorgeven aan:

Gemeente Haarlem
Team Wmo-voorzieningen
Antwoordnummer 238
2000 VC Haarlem

Klacht en bezwaar

De gemeente Haarlem wil haar dienstverlening constant verbeteren. Daarom is het belangrijk dat u het ons laat weten als u vindt dat er fouten zijn gemaakt bij behandeling van uw hulpvraag. U kunt dat doen door een klacht of een bezwaar in te dienen.

Klacht indienen over een medewerker

U kunt een klacht indienen wanneer u het niet eens bent met de manier waarop een medewerker van de gemeente u heeft bejegend bij het behandelen van uw hulpvraag.

Bezwaar tegen beschikking van de gemeente

Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente naar aanleiding van uw Wmo melding, dan kunt u bezwaar maken. In de beschikking staat hoe u dat kunt doen.

Meer informatie vindt u in de folder Klacht en bezwaar (pdf).

Klacht indienen over de geleverde zorg

Bent u ontevreden over de geleverde zorg, dan kunt u bij de zorgverlener een klacht indienen. De zorgverleners zijn wettelijk verplicht om een onafhankelijke klachtencommissie in te stellen.

Niet eens met eigen bijdrage

Bent u het niet eens met de berekening van de hoogte van de eigen bijdrage, of heeft u klachten over het CAK? Meldt u dit dan bij het CAK.

Contact opnemen met het CAK

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Heeft u vragen over opvoeden, het huishouden, een beperking of werk dan kunt u terecht bij verschillende organisaties. Het regelen hiervan kan ingewikkeld zijn en het is daarom fijn als iemand u hierbij begeleidt. U kunt bijvoorbeeld een familielid, vriend(in), buur of een ander vertrouwd persoon vragen om u te helpen.
Als niemand uit uw eigen omgeving u hierbij kan helpen, dan zijn er verschillende onafhankelijke cliëntondersteuners die u kunnen adviseren, met u meedenken en u helpen met het krijgen van passende voorzieningen. Deze hulp is gratis.

In de folder Cliëntondersteuning (pdf) vindt u meer informatie en de contactgegevens van deze organisaties.

Links