Akte burgerlijke stand

De gemeente werkt vanaf 18 maart voorlopig alleen op afspraak. Deze aangepaste dienstverlening geldt in ieder geval tot 6 april 2020.
Lees meer in het nieuwsbericht over de aangepaste dienstverlening

Regel meteen online een akte waar en wanneer het u uitkomt. Wij versturen de akte binnen 5 werkdagen per post. U ontvangt het dus niet digitaal. U kunt een akte van de burgerlijke stand alleen opvragen in de gemeente waar de geboorte, het huwelijk of het overlijden heeft plaatsgevonden. 

Regel online U heeft voor het invullen uw DigiD inlogcode nodig en u moet in Nederland ingeschreven staan.

Aktes die u kunt aanvragen

U kunt de volgende aktes aanvragen:

  • geboorteakte: voor uzelf, uw kind en uw (groot)ouders
  • huwelijksakte: voor uzelf
  • partnerschapsakte: voor uzelf
  • echtscheidingsakte: voor uzelf
  • akte beëindiging partnerschap: voor uzelf
  • overlijdensakte: voor uw kind en voor uw (groot)ouders

Deze akten kunt u ook als meertalige of internationale akte aanvragen.

Kosten

Een akte burgerlijke stand kost € 13,80. Heeft u een meertalig model formulier nodig? Dan betaalt u daarvoor  € 18,60 extra.

Extra kosten akte aanvragen vanuit buitenland

  • u betaalt € 1,45 portokosten
  • betaalt u vanaf een buitenlandse bankrekening en niet in euro's, dan betaalt u ook € 6,80 bankkosten.

Schriftelijk of in de publiekshal aanvragen

Schriftelijk

U kunt het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier akte burgerlijke stand(pdf) met een kopie van uw geldig legitimatiebewijs per post sturen naar:

Gemeente Haarlem
Afdeling KlantContactCentrum
Postbus 511
2003 PB  Haarlem

In de publiekshal

Alleen op afspraak

De gemeente werkt vanaf 18 maart voorlopig alleen op afspraak. Deze aangepaste dienstverlening geldt in ieder geval tot 6 april 2020.
Lees meer in het nieuwsbericht over de aangepaste dienstverlening

U kunt de akte in de publiekshal opvragen. Na betaling krijgt u de akte direct mee. Neem uw legitimatiebewijs mee als u naar de publiekshal komt.

Maak direct online uw afspraak

Aanvragen vanuit het buitenland

Een akte aanvragen vanuit het buitenland kan niet via DigiD. U kunt een akte wel schriftelijk aanvragen.

U kunt het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier akte burgerlijke stand (pdf) met een kopie van uw geldig legitimatiebewijs per post sturen naar:

Gemeente Haarlem
Afdeling KlantContactCentrum
Postbus 511
2003 PB  Haarlem

Machtigen

Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders machtigen met het machtigingsformulier. Aan de balie moet de gemachtigde de volgende documenten kunnen tonen:

  • het volledig door u ingevulde aanvraagformulier akte burgerlijke stand 
  • het volledig ingevulde en door u ondertekende machtigingsformulier
  • een kopie van uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart)
  • een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde.

Machtigingsformulier uittreksels (pdf)

Wijzigen geslachtsaanduiding op geboorteakte (transgenders)

U kunt de vermelding van uw geslacht (man of vrouw) op uw geboorteakte laten aanpassen. U heeft hiervoor een verklaring van een deskundige nodig. In de gemeente waar u bent geboren doet u aangifte van wijziging van uw geslacht in de geboorteakte. Bij deze aangifte neemt u de verklaring van de deskundige mee. Bij de aangifte kunt u ook uw voornaam veranderen.

Personen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en/of niet in Nederland zijn geboren doen hun verzoek bij de Gemeente Den Haag.

Wijzigen geslachtsaanduiding op geboorteakte (Rijksoverheid.nl)