Bij een normale procedure verloopt de aanvraag meestal via de volgende stappen:
- U dient uw online aanvraag in op Omgevingsloket.nl, of stuurt uw papieren aanvraag op naar de gemeente
- U ontvangt per e-mail een bevestiging en uw aanvraag wordt gepubliceerd op de pagina Mededelingen onder het kopje Bekendmakingen
- Als uw aanvraag niet volledig is, krijgt u daarvan schriftelijk bericht
- De gemeente beoordeelt uw aanvraag inhoudelijk en toetst hem aan de wettelijke eisen (Is wat u wilt mogelijk binnen de wet?)
- U hoort binnen 8 weken of u een aanlegvergunning krijgt. De tijd die u krijgt om uw aanvraag volledig te maken, wordt bij de beslistermijn opgeteld
- Het besluit wordt gepubliceerd op de pagina Mededelingen. Belanghebbenden hebben dan nog maximaal 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Zonder bezwaren is de vergunning na deze bezwaartermijn definitief.
Mededelingen
Beslistermijn eenvoudige aanvragen: 8 weken
De gemeente handelt eenvoudige aanvragen als bouwen, kappen en slopen meestal in maximaal 8 weken af, gerekend vanaf de ontvangstdatum van de aanvraag. De gemeente kan deze termijn eenmalig met 6 weken verlengen. Heeft de gemeente daarna nog geen beslissing genomen, dan krijgt u automatisch de vergunning. Dit heet een 'vergunning van rechtswege'.
Als u een eenvoudige aanvraag voor een aanlegvergunning in 1 keer en volledig met de juiste informatie indient, streeft de gemeente ernaar om uw aanvraag binnen 2 weken af te handelen. Voorwaarde is wel dat alle adviezen positief zijn.
Beslistermijn complexe aanvragen: 26 weken
Complexe aanvragen volgen een uitgebreidere procedure. De beslistermijn is 26 weken. Ook deze termijn kan de gemeente eenmalig met 6 weken verlengen. Bij deze aanvragen kunt u geen 'vergunning van rechtswege' krijgen.