Vanaf maandag 16 november 2015 stelt zorginstelling HVO-Querido de voorziening open voor de dak- en thuislozen uit Haarlem en omliggende gemeenten. Door de huisvesting en samenwerking van de verschillende partners (GGD, Ingeest, RIBW, Brijder en Humanitas) in één gebouw, wordt voorzien in een groot deel van de zorgketen voor de OGGZ-cliënten. De 24-uurs voorziening biedt slaapplaatsen, maaltijden en sanitaire voorzieningen, maar ook dagactiviteiten en trajectbegeleiding aan cliënten. Daarmee krijgen zij de gelegenheid aan hun herstel te werken en wordt overlast tegengegaan.
De 24-uurs opvang bestaat uit een laagdrempelige inloop en dagopvang voor circa 60 personen. In de locatie zijn aparte gebruiksruimten voor alcohol en rokers van harddrugs. De methadonverstrekking en spuitruimte voor heroïne en vloeibare methadon is gescheiden van deze locatie.
De nachtopvang biedt opvang voor circa 30 personen met daarbij flexibiliteit voor crisisopvang en winternoodopvang. Voor deze locatie is een beheerplan opgesteld met omwonenden, de uitvoerende zorgpartner en de politie, zodat eventuele overlast zoveel mogelijk beperkt kan worden. Lees meer over dit plan na de tekst van Overlast melden.
Overlast melden
Als cliënten overlast veroorzaken, meldt u dit bij HVO-Querido. Als de overlast onverhoopt aanhoudt, meldt u dit bij de afdeling Veiligheid en Handhaving van de gemeente. Als voorbijgangers daadwerkelijk lastig worden gevallen, neemt u contact op met de politie. Voor klachten over drugsdealen neemt u altijd contact op met de politie.
HVO-Querido
Wilhelminastraat 10-12, 2011 JW Haarlem
023 - 206 20 20
meldingen.wilhelminastraat@hvoquerido.nl
www.hvoquerido.nl
Meldcentrale afdeling Veiligheid en Handhaving Haarlem
023 - 511 49 50
maandag t/m zaterdag 8.30 - 23.00 uur
zondag 13.00 - 21.15 uur
De handhavers zijn op deze tijden ook op straat aanwezig. Melding doen via de website.
Politie
Geen spoed, wel politie? Bel 0900 - 8844. Spoed? Bel 112.
Beheerplan
In opdracht van de raad is een beheerplan opgesteld om te voorkomen dat omwonenden overlast ervaren van de daklozen en verslaafden die opgevangen worden in de 24-uurs opvang. In de bijlagen het B en W-besluit, het beheerplan dat aan omwonenden laat zien welke maatregelen er zijn, een kaartje waarop te zien is om welk gebied het gaat en een flyer voor omwonenden waarin staat hoe en bij wie zij de overlast kunnen melden.
Het beheerplan (pdf)
Kaart schoonmaakgebied (pdf, 2 MB )
Kaart toezichtgebied Alpha Security (pdf)
Meedenken over actualisatie
Voor de start van de 24-uursopvang is afgesproken dat we periodiek beoordelen of het plan geactualiseerd moet worden. Op 7 november 2016 heeft hier een overleg over plaatsgevonden. Naar aanleiding hiervan wordt het beheerplan geactualiseerd. In het omwonendenoverleg van 28 november 2016 is het plan als concept besproken.