Stationsgebied
Het stationsgebied in Haarlem wordt steeds drukker. En de inrichting van het Stationsplein en de gebouwen tegenover het station zijn verouderd. Het stationsgebied wordt daarom flink opgeknapt, zodat het een goed werkend verkeersknooppunt blijft en een fijne plek wordt om te zijn.
Wat u moet weten
- Het Stationsplein wordt opnieuw ingericht, het busstation wordt vernieuwd en er komt extra ruimte om de fiets te parkeren
- Het kantoorgebouw en de Beyneshal worden gesloopt en er komt nieuwbouw voor wonen en werken
- Aan de noordkant van het station komt een ondergrondse fietsenstalling
- Begin oktober 2024 is er nieuw asfalt aangelegd op de toegangsweg van bussen en taxi’s naar het Stationsplein. Daarmee wordt overlast door geluid en trillingen verminderd voor omwonenden
Waarom we dit doen
Het gebruik van openbaar vervoer en de fiets wordt steeds belangrijker. We vinden het belangrijk dat het stationsgebied als verkeersknooppunt goed blijft werken. Daarvoor zijn een nieuw busstation en een extra fietsenstalling nodig. Ook vinden we het belangrijk dat het Stationsplein een fijne plek wordt om even te zitten.
Wat hieraan vooraf ging
- Op 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad de Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040 goedgekeurd
- In november 2022 heeft het Rijk besloten om € 15,7 miljoen mee te betalen aan de nieuwe inrichting van het Stationsplein en de extra plekken om de fiets te parkeren aan de zuidkant van het station
- In juni 2024 is er een proef op het Kennemerplein uitgevoerd. Er is onderzocht of er meer ruimte voor fietsers gemaakt kan worden. Die ruimte kan gemaakt worden door tijdelijk auto’s die vanaf de Kennemerbrug richting het station rijden, niet meer rechts richting Zandvoort te laten afslaan
- Begin 2024 konden inwoners meedenken over 2 verschillende varianten voor de herinrichting van het stationsgebied. De gemeenteraad heeft gekozen voor de variant waarbij het busverkeer beter gespreid wordt en fietsers uit Haarlem Oost het centrum beter kunnen bereiken
Wat we gaan doen
De volgende stap is het maken van een programma van eisen. Dat is een plan waarin we opschrijven wat er nodig is voor het stationsgebied. Bijvoorbeeld hoeveel ruimte er moet zijn voor fietsen, bussen en taxi’s en hoeveel groen en zitplekken er komen. Dit plan helpt om het stationsgebied goed in te richten.
Een ontwerpbureau maakt het programma van eisen. We kiezen het ontwerpbureau via een Europese aanbesteding. Dat is een openbare procedure voor het inkopen van grotere opdrachten binnen de Europese Unie, waarbij bedrijven uit alle EU-landen gelijke kansen hebben om de opdracht te krijgen.
We verwachten eind 2025 een ontwerpbureau te kiezen. Het bureau gaat in het 2e kwartaal van 2026 aan de slag met het maken van het programma van eisen. Als het plan klaar is komt er een inspraakperiode. U kunt dan uw reactie geven op het plan.
Planning
Planning
juli 2021
vaststelling Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040
februari - maart 2024
participatie met vragenlijst
27 februari 2024
inloopavond
30 september - 3 oktober 2024
asfalteren toegangsweg Stationsplein
27 februari 2025
beslissing gemeenteraad
2025
keuze ontwerpbureau programma van eisen
2e kwartaal - 4e kwartaal 2026
maken programma van eisen
eind 2026
inspraakperiode programma van eisen
2028
start werkzaamheden
Documenten
Documenten
- 17 december 2024, Collegebesluit vaststellen uitgangspunten ontwikkeling stationsgebied, agendapunt 16
- maart 2024, Rapport digitale vragenlijst (PDF - 2MB)
- 21 november 2023, Collegebesluit start participatie, agendapunt 19
- 1 juli 2021, Vaststellen Toekomstvisie Stationsgebied 2020-2040, agendapunt 16
Met wie we samenwerken
- Provincie Noord-Holland
- Vervoerregio Amsterdam (VRA)
- NS
- ProRail
- Vastint (eigenaar van het Beresteyncomplex)